onsdag 2 april 2014

Degeneration mm - MR

Magnetröntgen av min ländrygg visade bl.a. degeneration av nedersta disken. Samma disk har också sprickbildningar på båda sidor varav ena sidan, den högra, har lett till en utbuktning, som troligtvis trycker på ischiasnerven vilket skapar problemen i höger vad/ben.

Degeneration är lite hårdraget åldersförändringar - disken bryts ner. Detta drabbar många, men oftast först i 70-80-årsåldern sisådär. Ganska ovanligt vid 32. "Dålig tur i genlotteriet", som min läkare konstaterade...

Så var det lite annat smått och gott, har ännu inte fått resultatet på papper ännu så jag ger mig inte på försöka återge det hela nu. 

Läkaren konstaterade i a f att jag är "bedrövligt svankryggig" vilket bara förvärrar allt. Så nu skall här byggas magmuskler i hopp om att de vinklar bäckenet framåt så trycket på nerven minskar, och kompressionen av disken likaså! Problemen går att operera, men det vill både jag och läkaren såklart undvika om det går. Om jag inte blir "okej" nu, så är datormografi av disken nästa steg.

En vecka senare fick jag beskedet på den slätröntgen jag fick via landstinget, vilken visade spondylos och, om jag förstod det rätt, även att en bit av kotan var av (?). Tyvärr hade vi lite språkförbistringar, men resultatet skickades till den läkare som remitterade till min privata MR så denne ska få tyda det åt mig, och så fick jag remiss till en ny MR, nu via landstinget. Så kan det gå. Den kommer att täcka in mer, så jag tar den också. Lika bra att gå "rätt väg" via landstinget så långt det går, så allt finns sparat för framtiden och jag kan bli remitterad vidare utan att behöva betala mer själv.

När jag får tid för MR:en återstår dock att se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar