måndag 24 februari 2014

En vecka utan E-nummer

Jag har utmanat mig själv att under denna vecka äta och laga mat helt utan E-nummer. Jag vet mycket väl att många E-nummer inte är av ondo det minsta, men jag tänker göra det urskiljningslöst för att förenkla för mig.

Jag TROR inte att detta skall vålla några större problem, för vi har alltid lagat det mesta från grunden och använder bara fullfettsprodukter etc, men jag vet egentligen inte. Stundtals tenderar vi likt många andra småbarnsföräldrar att falla in i facket fyllt av färdiglagade köttbullar och fiskpinnar... Därför gör jag det här som ett spännande litet vardagsexperiment! Det är inte att vi inte KAN laga mat, utan vi gör det mycket medvetet ( valet att steka de där fiskpinnarna ibland, alltså) för att tiden att leka med barnen känns viktigare än längre tid framför spisen de dagarna. Det handlar dock även om att vi blivit sämre på att planera i god tid å det senaste, vad som skall lagas under veckan, så nu är det skärpning.

Eftersom att det är snäppet svårare att hålla oss ifrån E-nummer helt än att "bara" laga ALLT från grunden, så håller jag det till 1v, till att börja med.

Svårast blir nog att vara utan tuggummi på jobbet, tror jag...


Kvällens ranson av Pomelo, definitivt E-nummerfri!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar