onsdag 26 februari 2014

Piriformissyndrom, kortisonbehandlad slemsäck och misstänkt artros #den eländiga vaden del x

Ja, det är kontentan av dagens ortopedbesök hos en överläkare på kirurgmottagningen. Han konstaterade att det helt klart rör sig om flera olika saker, precis som misstänkt... Vadproblematiken har ju liksom fortplantat sig både hitåt och ditåt nu när de initiala inflammationerna lagt sig.

Piriformissyndromet skall initialt behandlas av kiropraktor/naprapat (även om jag hoppas att min sjukgymnast skall kunna fixa det hela), den inflammerade slemsäcken som behandlades sitter i vaden och så är en remiss skickad till röntgen av ryggen.

Hej och hå.

Det rör på sig litegrann i alla fall...

Jag har även fått en remiss inskickad privat från en god väns pappa som är en ytterst skicklig ryggläkare, till en magnetröntgen. Jag skulle bestämma efter idag om jag skall göra den (och därmed bekosta själv, då vännens pappa jobbar i ett annat landsting, på en privat klinik), beroende på om jag fick en remiss till MR från ortopeden idag eller inte, men precis som vännens pappa misstänkte så fick jag "bara" en slätröntgen initialt, det är den vanliga gången, och det kommer dra ut på tiden innan en ev. MR kan komma till stånd. Så jag kör på själv. Jag har ledsnat på att vänta. Det finns tillräckliga symtom från ryggen att det bara känns dumt att vänta nu när denna möjlighet öppnat sig.

Kanske kan jag få besked om hur jag ska tackla vägen tillbaka till löpningen och annan motion lagom tills jag skall heja fram löparkompisarna i Göteborgsvarvet, från sidan av.

Ja, just nu känner jag mig lite uppgiven. Dock väldigt skönt med några steg framåt idag i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar