fredag 12 september 2014

En bil kommer lastad

Med äpplen.



En av förra veckans VAB-aktiviteter blev att åka iväg till en grannstad och lämna in lite äpplen för mustning. "Lite" skriver jag för att det, trots att vi tog med 8 papperskassar fulla, bara är en bråkdel av all frukt vi har.

Vi levererar till förskolan varje vecka, till stallet, svärfar har tagit till två stora omgångar mos osv och vi har ändå mängder kvar. Lyxproblem, jag vet, men jag mår dåligt av att se så mycket gå till spillo som det gör just nu för att vi helt enkelt inte hinner med (eller har plats i kylar och frysar - för vi har faktiskt 2st fullstora av varje sort, nästan knökfulla allihop redan innan...).

Nåväl - must var det ju! Lämnade in till ett nytt ställe i år, och igår var det dags att hämta. Jag gissade på runt 40 liter, men det blev 70! Så nu är det verkligen överfullt hemma... 

Hade två proppfulla IKEA-kassar med äpplen med mig i bilen när jag hämtade musten, som jag tänkt lämna av i stallet. Dock föll det sig så roligt att det var en man och hämtade sin must samtidigt som jag och som var lite bedrövad över att de fått så lite frukt på sina träd i år (och följaktligen lite must). Jag erbjöd honom naturligtvis raskt att få mina kassar i bilen som gissningsvis ger sisådär 40liter, minst, och han blev bokstavligen alldeles salig! Vardagsglädje när den är som bäst, alldeles underbart!!

Det lättade upp mitt dystra hjärta en aning efter att ha hört de första valprognoserna visa på den främlingsfientliga rörelsens framgångar precis innan jag hoppade ur bilen. Fullständigt obegripligt och det smärtar ända in i märgen, nu när resultatet är ett faktum.

De äppelsorter vi fått mustat är mest Antonovka och så en del Åkerö. Transparent Blanchen är i princip slut (och övermogen) och den sista sorten vi har och som jag ännu inte artbestämt helt, det trädet är tyvärr lite sjukt vilket även syns på majoriteten av frukten där, så den känns lite vansklig att använda till must. Synd, för den är väldigt god!

Försöker nu klura ut hur vi ska kunna frigöra utrymme för mer must i frysarna och kylarna, för det känns ju så bra att använda must från vår egen frukt istället för att köpa juice i vinter, hur ekologisk juice vi än köper. Dessutom utnyttjar vi ju frukten i ännu högre grad, förutom att det är så gott!

2 kommentarer:

  1. Vad kul att kunna glädja någon så! Äppelmust är ju bara så gott! Vi tar gärna emot lite äpplen att göra mos av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen!
      Ni är SÅ välkomna, ni får ta precis hur mycket ni vill, hela bilen full om ni så önskar :-)

      Radera