torsdag 1 januari 2015

Välkommen 2015!

Året då jag banne mig ska ta mig tillbaka. Det kommer att kräva en del jobbiga beslut men jag hoppas att det i längden kommer att vara värt det.

Vi avtackade det gångna året och välkomnade det nya mycket traditionsenligt med samma fina vänner och med samma koncept som vi haft de senaste 8åren. Precis lika trevligt i år som alltid och klockan blev i ett vips 03.30 innan vi vuxna kom i säng! Det var inte igår...

Alla vuxna ansvarar för en egen rätt och vi är 8st (+ 6 barn mellan 2-5år samt en liten till på G), så vi har fördrink med tilltugg + 7-rättersmeny. Barnen får egen middag strax innan så får de sedan komma och gå och smaka som de vill från stora bordet.

Jag har lite ansvar för att komma ihåg vad som serveras så jag tänkte att jag skriver det här i år så slipper jag leta efter lappen sen ;-)

Ingen vet vad någon annan lagar i förväg (förutom typ av rätt) och alla ansvarar för dryck till sin rätt.

I år bjöds vi på;

* Champagne (Alexander Bonnet Grand Reserva) med färskost/västerbottensost/tranbär/rostade solrosfrön i bollar, minipajer med färsk spenat/getost/pinjenötter samt bruschetta med löjrom från Mälaren/crémefraiche/rödlök

Förrätt 1 - Gräslökspannacotta med mer löjrom från Mälaren, med en Prosecco till

Förrätt 2 - Äggröra med äkta gotländsk tryffel samt stekt pancetta serverad med en lätt Bourgogne, Pinot Noir

Mellanrätt 1 - Vinkokta päron med parmesancréme

Huvudrätt - Stekt mälargös med hemmagjord gnocchi, sparrissallad och smörsås serverad med en torr Riesling

Mellanrätt 2 - Kryddig ingefärs och morotsshot (soppa) med ingefärs och limecréme serverad med Saké

Efterrätt 1 - Vanilj och citron bavaroise med choklad och lakritssås serverad med en dubbel Stout

Efterrätt 2 - Glace au four serverad med Nivole och kaffe 

Alldeles fantastiskt på alla sätt, som vanligt! :-D

Alla foton på maten ligger i en annan kamera och det enda som finns i mobilen från festen är det här - avbrott i leken för fyrverkerispaning <3


Gott Nytt År till Er alla, må 2015 bli ett år att minnas med glädje! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar