tisdag 28 april 2015

Strängnäsrundan 2015

För någon månad sedan fick jag se att det arrangerades ett cykellopp i Strängnäs i lördags, i olika distanser.

Då jag cyklat en del på min trainer i vinter så tyckte jag att det var en bra motivationshöjare att anmäla mig så jag tränade mot något mer konkret. Dock bara anmäla till den kortaste sträckan, 25km, för att inte riskera att gå för fort fram med ökningen av träningsdosen. Det är så väldigt lätt.
Ett bra val. För en vecka sedan satt cykeln fortfarande kvar i trainern...

Fick till två bra pass utomhus i veckan på 21 + 22,5km så jag kände mig ändå redo :-) 25km är ju ingenting i cykelsammanhang, men för mig som tränat blott 1 månad lite mer ordentligt sen operationen om man summerar, så var det alldeles lagom. För övrigt mitt allra första cykellopp!

Det gav definitivt mersmak! Trots punktering innan start och därefter en krasch på väg mot starten då växeln inte hoppat i ordentligt efter att hjulet satts tillbaka... Cykelskor är farliga grejer, man landar väldigt hårt när man inte hinner trampa ur ;-)

Nåja, lite ont i knäet har jag allt fortfarande men det går över. 

Den stora lärdomen till nästa gång är att skaffa en cykelpump med tryckmätare. Jag hade i princip ingen luft i däcken med racermått mätt visade det sig (EFTER målgång...). Blott 0,5-1bar istället för de 5-6bar som min cykel bör ligga på. Oj oj. Jaja, man lär så länge man lever och jag fick ju bra träning i alla fall! ;-)

Nu är det bara att anmäla och ladda om mot nästa lopp - med välpumpad cykel!

När det blir lite längre distanser så småningom så ska jag ta och byta till landsvägsdäck på cykeln, nu körde jag på grusvägsdäcken för att jag helt enkelt tyckte distansen var för kort för att idas byta... Bra träning, inte riktigt lika bra hastighet. Men stabilt och bra! ;-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar