tisdag 10 december 2013

Andra advent

Så har vi firat andra advent.

Vi gjorde lussebullar som bakningsaktivitet, barnen fixade varsin deg och var verkligen otroligt tålmodiga - bra blev det också!

Calle kom på den eminenta idén att använda pepparkaksformar till utbaket, så i år har vi några lusseklockor också :-)

Medan vi bakade ut så kom en av hans kompisar på spontan lekstund, stor lycka.

Så fikade vi när bullarna var klara och senare tände vi ljus och barnen fick varsin liten adventspresent.

Lillebror några fick några frukter som jag virkat och storebror fick en pysselbok - båda betydligt mer nöjda än förra veckan ;-) 

So far so good - jag gillar redan vår nyskapade adventstradition! Återstår att se om det blir lika lyckosam nästa helg, man vet ju aldrig med de små hjärtana.

Använde mig av ICA's recept, men inte det om godaste lussebullen från senaste Buffé då jag redan köpt hem kvarg, och hade i extra saffran och sedan lite grädde i degspadet då vi bara hade mellanmjölk hemma - bland de godaste lussekatter jag gjort tror jag faktiskt!

Sedan jag började använda köttermometern till att ta tempen på degvätskan vid bakning så blir jäsningen så mycket bättre (oväntat va, haha ;-) ). 







Mönstret för både jordgubbarna och päronet kommer från Drops design och de är virkade i soft cotton resp Victoria, virknål 4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar