onsdag 18 december 2013

Julklappsrace

I år har tiden innan jul varit mer späckad än vanligt. Väldigt lite tid för julklappsplanering och förberedelser i största allmänhet, så jag tog tidigt beslutet att vara radikal i julklappsinköpen i år. 

Jag gillar verkligen julen, och jag (vi, ska jag skriva!) gillar verkligen att ge bort julklappar också. Däremot gillar ingen av oss trånga shoppingcenter med lite tid till förfogande, när vi inte riktigt bestämt vad som skall inhandlas. Det ger stressexem redan i förtid, i princip. Blotta tanken alltså.

Jag rannsakade oss och alla klappförslag, gav maken förslaget att jag fixade samtliga julklappar åt hela tjocka släkten på en och samma gång, genom att åka ner till Ullared över ett dygn, själv, mot att han tog de av mina hämtningar/lämningar som skulle krävas  för att jag skulle hinna leverera allt på jobbet innan jul om jag tog tid till resan.

Sagt och gjort. I måndags kväll åkte jag från jobbet ner till min fina vän T i Ulricehamn, som jag inte sett IRL på 5år. Väldigt efterlängtat! Tittade på deras nya hus och pratade häst intensivt i några timmar, sov, och fortsatte sedan färden mot Ullared samtidigt som T for till jobbet. Kom dit strax efter öppning, kopplade bort jobbet för en stund, drack en välförtjänt kaffe och strosade sedan runt i godan ro. Vid lunch hade jag kommit halvvägs och vagnen var knökfull av både klappar, förbrukningsvaror hem och andra nyttoprylar (samt lite smått och gott till mig själv som lön för mödan ;-) ) så jag betalade, lämnade allt i bilen, åt lunch på en restaurang utanför och tog sedan resten.

Många timmar och totalt 196(!!) artiklar senare (till mitt försvar skall sägas att varendaste liten tandkrämstub, hårsnodd eller plåster är inkluderat ;-) ) så styrde jag bilen hemåt igen. Med VARENDA julklapp inhandlad (och en massa annat välbehövligt), inklusive julklappar till barnen från gammelmorfar osv, dvs lite från andra också, inte bara från oss. HURRA!

Mission accomplished, jag behöll den känsla av julstämning som byggts upp hittills i december av adventsmys och annat genom att lägga effektiv tid samlat på ett enda ställe. Ett ställe som med fördel kan besökas utan att ha beslutat de exakta klapparna i förväg (något som i år kändes helt oöverstigligt - besluten..) och slippa bli galen och stressad över att inte hitta vad jag söker under begränsad tid.

Är så nöjd över beslutet att jag tror banne mig att jag gör om det nästa år igen! Även fast det är långt (och såklart även rätt dyrt) att åka. Det är det lätt värt, för just oss/mig, hur irrationellt det än kan tänkas låta för andra :-)

 
Nu - full fart in i kaklet på jobbet. Dvs - åter till ritprogrammet! Snart jul...

1 kommentar:

  1. Låter som ni löste det bra :)
    Har du fått svar på röntgen?

    SvaraRadera