onsdag 18 december 2013

Fångade julgranar

I lördags var hela familjen iväg på traditionsenlig julgranshämtning hos goda vänner.

Det är en tradition som sträcker sig sisådär 30 år tillbaka i tiden, och som till och med gått genom en generationsväxling, men ändå består.

Det började med att mina föräldrars goda vänner bjöd in till julgranshämtning med glögg och korvgrillning i skogen på deras gård, med efterföljande sopplunch inomhus, och nu har ett av deras barn tagit över gården sen i somras och valt att fortsätta traditionen. Mycket trevligt!
Det här har verkligen blivit upptakten på den "riktiga" julen för min del genom åren. Kanske kommer det även att bli så för våra barn?

Store sonen Carl fångade (hans eget uttryck <3) i alla fall sitt livs första egna julgran (naturliga i alla fall, innan har han haft min gamla plastgran, vilken lillebror nu fått ärva i något år tills han är stor nog att få en riktig gran han med).

Så tog vi även en till familjen, såklart. Jag log för mig själv där jag vandrade runt i skogen och inspekterade granar - 30 år av granletning sätter sina spår i form av gamla uttryck och minnen ;-)

Carl ville klä sin direkt, så mot kvällen åkte vi och inhandlade diverse pynt. Den stora granen avvaktar vi med tills dagen före julafton.

Han fick såklart välja sitt pynt själv och var sååå nöjd. Lillebror hjälpte sen till att klä den, och även sätta upp plastgranen i sitt eget rum, en mysig stund där julstämningen faktiskt smög sig på på riktigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar