torsdag 26 december 2013

Julafton 2013

Den innehöll allt som kan önskas för en julafton <3

Kanske inte lugna och sansade barn (... ;-) ) men släkt/familjemys i mängd, paket från tomten till barnen på morgonen (och han behövde inte bli särskilt sotig hos oss eftersom vi inte eldat i öppna spisen sen den sotades sist! ;-) ), en sväng till stallet, jullunch hos min mor med närmaste familjen (även svärföräldrarna, som kom lagom till fikat <3 ), Kalle Ankas jul, besök av tomten, och sedemera en kort promenad upp till min morbror med familj (vilka bor ett par hundra meter från bort, sisådär) för lite julgröt och ännu mera socialt umgänge. Där uppe infann sig julstämningen på riktigt, när den största exalteringen hos barnen lagt sig, och det mesta var avklarat - kvar var bara att njuta av den sista stundens samvaro med alla nära och kära. Jag har alltid uppskattat julaftons sista timmar allra mest på något vis, då alla är samlade och njuter ihop, så jag är glad att våra barn orkade hålla sig pigga och därmed glada extra länge så att de också skulle få dela den stunden <3

Dagen innan julafton var jag och barnen uppe på kyrkogården och tände ljus för farfar/gammelfarfar och mormor/gammelmormor. På julafton var det exakt ett år sedan farfar vandrade vidare. De var båda med oss nära i hjärta och sinne under julafton, de fattas oss. Förlusten av mormor är fortfarande så närvarande också, även om vi alla har frid i hjärtat för hennes skull.

Efter att jag skjutsat hem min kära gamla morfar vid 22.30 på julaftonskvällen så tog jag vägen förbi kyrkogården på vägen tillbaka till morbrors hus, för att titta så ljusen fortfarande lös som de skulle och skänka dem en ytterligare liten tanke. Min förhoppning var att vi skulle ha kunnat släppa upp kinesiska ljuslyktor tidigare under julaftonen för att hedra deras minnen, men det blåste och regnade för mycket hela julafton lång.

Vi gör ett nytt försök den 28:onde istället, då vi skall fira med min syster och hennes familj, som är uppe hos svågerns släkt i Norrbotten just nu!










Jag är så tacksam över ynnesten att ha en så fantastisk familj och släkt, de betyder så mycket alla och en var <3 Tack för ytterligare en härlig jul! Nu ser vi fram emot den 28:onde då vi alla får ses igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar