lördag 4 januari 2014

Gott Nytt År!

Det nya året firades in som det brukar, i goda vänners lag. Vi har firat med samma gäng i över 10 år nu, och de senaste 6-7 åren sisådär, så har alla lagat varsin rätt och fixat dryck till.

Vi håller det mer eller mindre hemligt vad vi lagar, förutom att alla vet vilken typ av rätt som vem gör.

Det har växlat mellan 5 och 7 rätter + fördrink och ibland vickning, beroende på hur många vi varit.
I år var vi 6st vuxna (och 4st barn) så vi körde 5 rätter och fördrink.

Jag hade en förrätt på mitt bord och lagade gravad röding med blomkålspannacotta och körvelcréme och maken hade en efterrätt vilket blev en brioche med hallon och hemmagjord vaniljcréme samt hemmagjord hallonglass och halloncouliss till. Den dekorerades med färsk pepparmynta - skördad på självaste nyårsafton i vår trädgård! Den här vintern är galen...





I övrigt så bjöds vi på parmesangratinerad hummer, oxfilé med citrongrönsaker, jordärtskocksgratäng och rödvinssky, samt en chokladsufflé. Sammanfattningsvis en väldigt trevlig kväll med mycket god mat och mycket god dryck. Vi sov kvar, åt lunch och barnen lekte ännu mer innan vi styrde hemåt, en aning trötta...men mycket nöjda!

Hoppas ni alla får ett fantastiskt nytt år! Själv har jag några löften till mig själv, men de behåller jag därmed också för mig själv. Så har jag formulerat lite mål för Berra, och för min egen träning, men de tar jag i separata inlägg längre fram :-)

Det känns som att en nyårskrönika vore på sin plats också, men den tiden saknas just nu så den får utebli. Kanske kommer den senare, kanske inte :-) När jullovet är slut och jag är tillbaka i jobbpendlingen igen så finns lite mer tid för bloggande.

Hur som helst så ser jag verkligen fram emot det nya året!

Avslutar med en bild på nyårsfine (tack morfar! ) lillebror <3


Kram på er allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar