onsdag 5 juni 2013

Regelvidrig omplantering och Perenner

Jag är ju trädgårdsnovis på alla sätt och vis. Det enda jag egentligen vet, är att jag gillar att hålla på och fixa i trädgården, men har begränsad tid att göra det på.

Jag insåg ganska direkt när vi flyttade till vårat hus för snart 2 år sedan att perenner är ju himla käckt. Man behöver inte komma ihåg att få ner dem i jorden exakt när sig bör, och de är rätt tåliga. Så när jag sett söta små marktäckare och annat när vi varit på olika platser så har jag försökt memorera namnet, men inser nu när jag skulle vilja omsätta några av minnena till verklighet att minnet sviker (...). Jag måste helt klart skaffa mig ett bättre system ;-)

Nåväl - just nu har vi inte så mycket plats i våra rabatter, för där behöver röjas först, men i rundeln runt soluret röjde jag förra året så där var rätt tomt nu. Jag har länge tänkt att jag skulle flytta dit ett par pioner som växte under syrenerna, mörkt och trångt, så de var minst sagt emliga. Men så har tiden försvunnit.

Så kom ett av mina galna infall sisådär 22.00 en kväll för några dagar sedan och de åkte upp och planterades om i rundeln. Jag grävde helt klart inte tillräckligt djupt för att få med ens en bråkdel av alla rötter insåg jag snabbt, men levde redan från början med devisen "går det så går det", för de kunde ändå inte stå kvar där de stod.

De som kommit längst i sin tillväxt för året har sett lite slokiga ut som förväntat, men de lever fortfarande (kors i taket), och de andra tar sig riktigt bra. Hurra, det verkar som att min regelvidriga chansning att aldrig flytta växter som skall till att blomma gått hem! Ännu kan jag inte ropa hej, men de är på G :-)!

I rundeln har även planterats lite Spetsmössa och Hasselört som jag fick av en beställare på jobbet för någon vecka sedan. Vi hade slutfest där, vi som varit med och projekterat/utfört, och jag fick med mig dessa fina perenner hem på kuppen!
De har en helt makalöst vacker trädgård i mina ögon, HELT i min smak. Vår kan dock aldrig bli likadan för vi har helt andra förutsättningar här, men jag fick fota hur mycket jag ville så det har jag gjort, så jag kan plocka lite idéer så småningom.

Just nu gläds jag åt att äntligen har fått planterat mina första små marktäckande perenner :-) Vägen mot en trädgård som "sköter sig själv" (hm...) är påbörjad!

Så, under avdelningen pioner (som är en blomma jag verkligen älskar - jag hade dem tex i min brudbukett), så har jag länge letat efter vettiga pionstöd - Vi har ett par kraftiga pionbuskar i rabatten vid parkeringen, som behöver all stöttning de kan få.

Jag hittade ett par på Granngården som faktiskt var helt ok, så de fick det bli. Nu skall det "bara" röjas i rabatten de står också, men det får bli en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar