onsdag 16 oktober 2013

Hur jag gör en trikåmössa

För länge sedan, sist vi hade junta här hos mig, så klippte jag till en trikåmössa för att visa hur jag gör.

Jag har gjort mönster utifrån barnens köpta mössor och sedan provat mig fram till lagom proportioner och tycker nu att det känns ok - jag har ändrat lite allt eftersom.

Sen den där juntan har jag tänkt fota de efterföljande stegen ett och ett, men den där tillklippta mössan har bara blivit liggande. Så i förrgår hamnade jag framför symaskinen för att laga ett av Berras täcken och vips så fick mössan hänga på. Så - här kommer det - mitt sätt att göra mössor på;
 
Just klippt (dubbelt tyg);


Vik upp tyget;


Vik på andra ledden, med avigsidan utåt(


Sätt maskinen på trikåsöm;


Sy ihop de yttersta kanterna, dvs den långa och sedan de två korta på motsatt sida;

 
Vänd tyget ut och in, så rätsidan kommer utåt;


Vik även in tyget på andra ledden - inuti - så det blir som en mössa;


Vik om så de osydda kanterna kommer mot varandra (tyget blir nu fyra lager) - nåla ihop. Var extra noga med "toppen", så skarvarna blir bra där;


Sy ihop och vänd ut och in - klart!


Sist så sydde jag på en liten applikation. Den färdiga mössan på den levande modellen :-) ;


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar