söndag 7 april 2013

En alldeles vanligt ovanlig söndag

Den här dagen började med att jag fick ett samtal om att Chiquita (hästen) hoppat ur sin hage och galopperat runt halva nejden helt utan vett och sans. Hej och hå. Till stallet för att fixa staket och kolla häst alltså. Calle följde med och hjälpte till <3

Tack och lov så verkar hon ha klarat sig bra så när som på ett litet broddtramp och en tappad sko. Det hade kunnat bli betydligt mycket värre.

Sedan följde spontan lunch och kaffe med pojkarnas gudmor, allra finaste M, som kom förbi. Sånt uppskattas verkligen i det här huset! Tur dock att M inte är en kräsen typ, för det blev allsköns rester av mindre exklusivt slag...

Därefter var det tänkt att vi skulle försöka klippa mer på våra stackars äppelträd men då snöade det plötsligt alldeles galet, så eftermiddagen spenderades istället med egentid med lillkråkan i form av mathandling, blomhandling och lite annat (vilket han verkligen uppskattar!) innan det var dags att laga mat och leka lite med storkråkan också medan maken åkte på sitt inbokade träningspass.


Det blev en improviserad köttgryta på nötbog med skogschampinjoner och syltlök, för en gångs skull lagad av mig och inte maken alltså. För att vara kanske tionde köttgrytan jag gjort i hela mitt liv, och då tar jag i (ja, det är pinsamt, jag vet!), så blev den faktiskt riktigt bra måste jag säga! Min mor, som skulle kunna definieras som något av köttgrytornas mästerkvinna, hade varit stolt om hon smakat ;-)
Synd att köttgrytor tar en sådan evinnerlig tid på sig att koka klart bara, inget för en sådan som jag som har lite svårigheter med att komma ihåg att planera mat långt i förväg...

Medan grytan kokade så bakade storkråkan (Calle alltså) och jag ett bröd som vi fått recept på av en kompis. Ett bröd med turkisk yoghurt, krossade linfrön, honung, russin och annat smaskigt och det blev supergott. Barnen älskade det. Tack snälla E för receptet!!
Nämnas kanske bör att jag nästan aldrig bakar matbröd, heller. Fikabröd blir det betydligt oftare i så fall, även om det känns lite fel att använda ordet "ofta" i sammanhanget.

Efter nattningsrejsen med barnen så var det dags att natta hästarna också, jag hade kvällsfodring idag, så tillbaka till stallet igen.

Nu kan jag konstatera att den här dagen bara försvann, som alla andra dagar, och om ungefär 5,5h är det dags att kliva upp igen för en ny arbetsvecka.

Dags för sängen, alltså.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar