onsdag 3 april 2013

Kreativitetsparadox

Jag har ett kreativt jobb, som jag trivs med. Jag är omgiven av kreativa kollegor och har dessutom många kreativa vänner att prata roliga projekt av alla de slag med. Ändå så kommer jag ständigt på mig själv med att känna en frustration över att inte ha tid, och ork, nog att få utlopp för alla idéer, eller för att förverkliga åtminstone en bråkdel av allt jag har ambition att omsätta i realiteten.

Kreativitet föder helt uppenbart mer kreativitet.

Kampen att inte känna stress över att inte ha möjlighet att genomföra allt jag skulle vilja pågår ständigt, särskilt som jag ägnar en relativt stor del av vardagen till att pendla till och från jobbet.

Ibland dippar jag helt klart, men nu har jag funnit ett sätt att få lite mer balans genom att utnyttja egentiden på tåget.
Tidigare har jag jobbat de flesta resor, och gör vid behov fortfarande, men jag har sagt åt mig själv att det vore mer välgörande att försöka använda tiden mer kreativt. Det ger mig mycket mer energi, även om extra jobbtid också behövs.

Så sagt och gjort. Nu har jag försökt pyssla på tåget ett tag och det är verkligen välgörande. Istället för att läsa en bok eller något annat som många medresenärer gör så virkar jag, sorterar bilder eller något dylikt och rensar hjärnan innan det är dags att växla om till jobb eller familjefokus.

Idag tog jag ett tidigare tåg hem efter övertiden igår för att hinna umgås extra med barnen innan läggdags, så i detta nu är det dags att njuta av den underbara vårsolen under den lilla promenad jag har kvar innan jag är hemma. Kanske vill barnen ut i någon park en stund innan kvällen?

Vad det blev för något kreativt gjort på tåget idag då? En del av en virkad mössa till min fina vän B :) Bild kommer senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar